8-weekse mindfulness groepstraining

Een mindfulnesstraining gaat over het trainen van je mind. Je mind trainen om meer bewust te kunnen zijn: Bewust zijn van wie je bent, van wat je denkt, wat je voelt en hoe je omgaat met jezelf, de mensen om je heen en situaties die op je pad voorbij komen. Bewust van welke gedachten er in je hoofd om gaan, waar ze vandaan komen, waarom ze er zijn en wat je ermee moet. En hoe je die brij aan onophoudelijke gedachten en schreeuwende stemmetjes in je hoofd tot rust kunt brengen.

Mindfulness is geen trucje. Je leert in deze training een staat van zijn, een levenswijze. Een manier van omgaan met jezelf, met wat je denkt, wat je voelt en wat je doet en een bewust gekozen manier van hoe je omgaat met de mensen om je heen, en de situaties die op je pad voorbij komen. Je leert hoe je zelf een staat van zijn kan creëren waarin je meer rust ervaart in je hoofd, meer stilte in jezelf, meer ruimte in je leven. Ik weet dit kan klinken als een utopie, maar net als het leren van een taal, of een instrument bespelen, is mindfulness een kwestie van geduldige, dagelijkse beoefening.In het begin is het misschien een beetje onwennig, en ervaar je misschien meer onrust dan rust. Maar ga de uitdaging aan. Geef jezelf deze 8 weken de tijd om je de vaardigheden eigen te maken, om de rust in jezelf terug te brengen. Ontdek zelf hoe zinvol het is om mindfulness onderdeel van je dagelijks leven te maken.

Alles begint in je mind

De toestand van je mind (hersenen en zenuwstelsel) bepaalt wat je denkt, hoe je je voelt, hoe je je gedraagt, hoe goed je relaties werken en hoe gemotiveerd en zelfverzekerd je bent. Je mind bepaalt hoe je jezelf en je leven interpreteert, welke betekenis je ergens aan geeft. Je mind bepaalt je geluk en je angsten, je vreugde, en hoe hoopvol je bent. Het bepaalt of je kalm en vriendelijk bent, of reactief en moeilijk in de omgang. Het bepaalt hoe succesvol je bent in je relaties en je werk.

Oftewel, de toestand van je mind, bepaalt je leven

Alles wat we meemaken heeft invloed op onze mind. De leuke dingen, maar vooral ook de dingen die niet gaan of zijn gegaan zoals we zouden willen of verwacht hadden. Bijvoorbeeld hoge werkdruk, moeilijkheden in je relatie, een scheiding, ontslag, problemen in het verleden, of gevoelens van je niet veilig/op je gemak voelen, onzekerheid, machteloosheid, kunnen je mind dusdanig ‘negatief’ beïnvloeden, dat het op ‘overlevingsstand’ gaat. Met als gevolg slaapproblemen, pieker- of sombere gedachten, lichamelijke klachten, stress, burn out, paniek, angst, somberheid, depressie.

Al deze ‘klachten’ zijn de symptomen die je ervaart. De oorzaak is terug te vinden in de disbalans die is ontstaan je mind, ofwel je hersenen en je zenuwstelsel, je hoofd en in je lichaam. Bijna alle problemen die je ervaart, zijn het gevolg van het feit dat bepaalde delen van je brein en zenuwstelsel over- en/of onderactief zijn geraakt. In onze huidige maatschappij, met haar hoge verwachtingen, vele prikkels en snelle tempo, is bij de meeste mensen de automatische mind (ook wel het overlevingssysteem genoemd) overactief.

Dit heeft onder andere tot gevolg dat:

  • Een gevoel dat je continu ‘aan’ staat.
  • Je vaker irritatie, spanning, of stress ervaart
  • Je meer drukte in je hoofd ervaart,  met veel negatieve of angstige gedachten.
  • Je aandacht meer gericht is op wat niet gaat zoals je wil dat het gaat. en je weinig vertrouwen of motivatie ervaart om je te focussen en actie te ondernemen naar dat wat je wel wilt.
  • Je veel geleid wordt door geen zin of uitstelgedrag.
  • Je minder of onrustiger slaapt en meer vermoeidheid ervaart.
  • Je je vaker angstig voelt, of zelf paniek ervaart
  • Je vage lichamelijke klachten ervaart, waar geen duidelijk oorzaak voor te vinden is.

     

Wat de meeste mensen niet weten, is dat inmiddels wetenschappelijk is bewezen dat Mindfulness deze disbalans kan opheffen. In een mindfulnesstraining train je je mind naar meer balans.

Het in balans brengen van je mind heeft o.a. tot gevolg dat:

  • Je ervaart meer rust in je hoofd.
  • Je ervaart meer energie, meer zin in je dag, in je leven
  • Je ervaart meer zelfvertrouwen
  • Je weerstandsvermogen vergroot (je kan meer ‘hebben’)
  • Je kan meer helder denken, betere focus, betere oplossingen
  • Je bent je meer bewust dus kan gemakkelijker slechte gewoonten vervangen door meer helpende
  • Je ervaart meer invloed op wat je denkt, voelt en doet
  • Je ervaart meer invloed op jezelf, en hoe je omgaat met de mensen om je heen en situaties die op je pad voorbij komen.
  • Je ervaart meer liefde en compassie, je wordt ‘zachter’
  • Je leert omgaan met dingen die je lijken te overkomen, als angst, paniek, somberheid en depressie.

Wil jij je mind meer in balans brengen en al deze positieve gevolgen ervaren?
Dan is een mindfulnesstraining iets voor jou! 

Praktische informatie:

Een mindfulnesstraining bij Mindful met Marjolein is een 8-weekse training. De groepstrainingen zijn op zaterdagochtend van 09.30 – 12.00 uur, 2,5 uur. De mindfulnesstraining wordt gegeven in de studio van Yoga & More, Niels Bohrstraat 32 in Maastricht, maar kan bij voldoende deelnemers ook op locatie of op het werk gegeven worden.

In de trainingen wordt gebruik gemaakt van aandachtsoefeningen, meditatieve oefeningen, inzichtsoefeningen, ademhalingsoefeningen, reflectieopdrachten, en yoga.

Het 8 weken programma is wetenschappelijk onderzocht. Onderzoek toonde een positief effect op de levenskwaliteit. Internationaal staat het programma bekend als MBCT, Mindfulness Based Cognitive Therapy, en MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction op basis van de gedachtengang van Jon Kabat Zinn.

De kosten voor de 8-weekse training bedragen €395
Het minimum aantal deelnemers 6. De maximale groepsgrootte 8-10.

Een aantal zorgverzekeraars vergoed de training geheel of gedeeltelijk. Ik adviseer om contact op te nemen met je zorgverzekeraar voor meer informatie. Ik ben als trainer Cat. 1 gecertificeerd en aangesloten bij de VMBN beroepsvereniging wat noodzakelijk is om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Na ontvangst van de aanmelding neem ik contact op voor het maken van een afspraak voor een online kennismakingsgesprek. 

Data 8-weekse mindfulness groepstraining 2022:
Zaterdagochtend 09.30 – 12.00 uur: 12 feb, 19 feb, 26 feb, 5 maart, 12 maart, 19 maart, 26 maart, 9 april

Zaterdagochtend 09.30 – 12.00 uur: 7 mei, 14 mei, 28 mei, 4 juni, 11 juni, 18 juni, 25 juni, 2 juli
(data en tijden onder voorbehoud van wijzigingen)
(data en tijden onder voorbehoud van wijzigingen)

Nieuwe training start op zaterdag 10 september 2022

Zaterdagochtend 09.30 – 12.00 uur: 10 sept, 17 sept, 24 sept, 1 okt, 8 okt, 22 okt, 29 okt, 5 nov, 12 nov
(data en tijden onder voorbehoud van wijzigingen)